Velden zijn niet correct ingevuld
Bel ons

Renovatie APK opstelplaatsen

De RDW gaat de richtlijnen voor de dimlichtcontrole bij een apk aanpassen, zodat ze nauwkeuriger zijn voor de moderne lichttechniek van personenauto’s en trucks. Per 1 januari 2021 moet de koplamptestapparatuur van erkenninghouders aan nieuwe eisen voldoen, en per 1 januari 2022 wordt de norm voor de ondergrond aangescherpt. Dit kan om extra investeringen in de werkplaats vragen. 

Ook de ondergrond heeft bij een dimlichtcontrole effect op het meetresultaat, denk aan een scheve vloer of hefbrug die niet waterpas is afgesteld. Uit onderzoek blijkt dat de huidige eisen niet voldoende zijn voor een juiste dimlichtcontrole. De RDW heeft daarom een norm opgesteld voor de meetlocatie, waarbij er vanaf 1 januari 2022 op de vloer of hefbrug een markering moet worden aangebracht. De Toezichthouder Bedrijven van de RDW controleert nu al de vloer en hefbrug bij zijn bedrijfsbezoek. De meting geeft inzicht, maar een negatief resultaat heeft geen gevolgen voor uw bedrijf. 

We zijn momenteel druk met diverse werkplaatsen in Nederland om de APK opstelplaats uit te vlakken. De werkwijze gaat als volgt :
- Opname hoogteverschillen en inspectie ondervloeren
- Opstellen prijs / offerte en na akkoord / opdracht:
Werkwijze: 
- diamant schuren ondervloer en aanbrengen hechtprimer
- het stellen van een houten bekisting rondom
- het uitzetten van hoogtes
- het vullen van de bekisting met een cementgebonden industriele egalisatiemortel conform maatvoering
- na droging verwijderen bekisting en aanschuinen van de nieuwe vlakke werkvloer met mortel (schuin)
- aanbrengen primer en antislipzand. 
- afsealen en afwerken met epoxy gietlaag, antislip. 
- oude dilitaties opzagen en afwerken met een polyurethaan kit. 

- eindcontrole en (her-) inspectie RDW. 

 

 

 

 




 



Naar overzicht